Parenting, disability and satisfaction with social support

Authors

  • Rosana Silveira Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
  • Sara Felizardo Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
  • Ana Berta Alves Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal

Keywords:

Disability, Parenting, Social Support

Abstract

Introduction: In the context of the major issues on adult people with disabilities, we found that there are few studies on family life and specifically on the potential and difficulties in the exercise of parenting, as well as the importance of social support in parenting tasks.

Objective: to know the values of parental self-efficacy and social support at parents with disabilities, as well as the relationships between these variables, in order to outline family intervention strategies. Methods: This is an exploratory and descriptive study, which used a non-probabilistic and convenience sample, composed of 30 parents with sensory disabilities. The gathering instruments were the “Self-efficacy Parental Scale” (Brites, 2010), “Social Support Satisfaction Scale” (Ribeiro, 2011) and a questionnaire with questions of socio-demographic nature.

Results: Regarding parental self-efficacy and its dimensions, we found that the results are lower compared to the results obtained in other studies with samples of parents without disabilities. With regard to satisfaction with social support, the values were high, particularly, in the dimension of satisfaction with family support. We also found positive and significant correlations between the overall and partial results of parental selfefficacy and satisfaction with social support.

Conclusions: The analyzes presented suggest that this line of research on the issues of the right to a full family life deserves further deepening specifically know the barriers and outline socio-educational support strategies to facilitate the self-determination of people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso, A. (2011). A relação entre o sentimento de competência educativa parental, o apoio social, a autoestima e o rendimento escolar em alunos do ensino básico (Dissertação de mestrado). Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real.

Alarcão, M. (2006). Desequilíbrios familiares. Coimbra: Quarteto Editores.

Amorim, M. (2006). Construção e adaptação de um teste de atenção para indivíduos com deficiência visual (Dissertação de Mestrado). Universidade do Porto, Porto.

Ardelt, M., & Eccles, J. (2001). Effects of mothers´ parental efficacy beliefs and promotive parenting strategies on inner-city youth. Journal of Family Issues, 22(8), 944-972.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

Bernardo, A. (2013). Escola de mães: Ser precoce na intervenção (Dissertação de Mestrado). Universidade Fernando Pessoa, Porto.

Brites, R. (2010). Parentalidade, auto-estima e auto-eficácia: A situação de doença crónica de um filho (Tese de doutoramento). Universidade do Algarve, Faro.

Coelho, M., & Ribeiro, J. (2000). Influência do suporte social e do coping sobre a perceção subjetiva de bem-estar em mulheres submetidas a cirurgia cardíaca. Psicologia, Saúde & Doença, 1(1), 79-87.

Coleman, P., & Karraker, K. (1997). Self-efficacy and parenting quality: Findings and future applications. Developmental Review, 18, 47-85.

Conley, C., & Olkin, R. (2001). Mothers with visual impairments who are raising young children. Journal of Visual Impairment & Blindness, 95(1), 14-28.

Cunha, J., Cendon, R., & Nohama, P. (2009). Tecnologias assistidas para indivíduos surdo-cegos. Jornal Brasileiro de Neurocirurgia, 20(1), 54-72.

Dunst, C. J., & Trivette, C. M. (2010). Family-centered helpgiving practices, parent-professional partnerships, and parent, family and child outcomes. In S. L. Christenson & A.L. Reschley (Eds.), Handbook of school-family partnerships (pp.362-379). New York, NY: Routledge.

Faria, M. (2015). Crenças de autoeficácia parental e de eficácia coletiva da família de pais de adolescentes: Mudança ou estabilidade? Psicologia, Educação e Cultura, 1(19), 130-142.

Felizardo, S. M. A. S. (2013). Deficiência, família(s) e suporte social: Contextos e trajetórias de desenvolvimento para a inclusão (Tese de doutoramento não publicada). Universidade de Coimbra, Coimbra.

Felizardo, S., & Ribeiro, E. (2015). Envolvimento parental e suporte social em contextos inclusivos. In J.A. Palhares & A.J. Afonso (Org.), Atas do I Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, III Encontro de Sociologia da Educação: O não formal e o informal em educação: Centralidades e periferias (pp. 1453-1458). Braga: Editora Centro de Investigação em Educação (CIEd), Universidade do Minho.

Gimeno, A. (2001). A família: O desafio da diversidade. Lisboa: Instituto Piaget.

National Council on Disability (2012). Rocking the Cradle: Ensuring the rights of parents with disabilities ant their children. Acedido em http://www.ncd.gov/publications/2012/Sep272012.

Organização das Nações Unidas. (2006). Convenção sobre os direitos das pessoas com deficiência. Acedido em http://www.inr.pt/uploads/docs/direitosfundamentais/convencao/ConvTxtOfPort.pdf

Paço, J., Branco, C., Moreira, I., Caroça, C., & Henriques, M. (2010). Introdução à surdez. Lisboa: Universidade Católica Editora.

Ribeiro, J. (2011). Escala de satisfação com o suporte social. Lisboa: Editora LDA.

Silva, M. (2015). O suporte social percebido e a satisfação com os papéis de vida numa amostra de adultos trabalhadores (Dissertação de mestrado). Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia.

Strecht, P. (2015). Parentalidade positiva. Lisboa: Verso de kapa.

Vieira, M. (2011). A iniciativa novas oportunidades: Uma oportunidade inclusiva (Trabalho de projeto de mestrado). Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa.

How to Cite

Silveira, R., Felizardo, S., & Alves, A. B. (2016). Parenting, disability and satisfaction with social support. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, (1), 53–61. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/13914

Issue

Section

Life and Healthcare Sciences