Psychological Support in University: Psychology Service of the Instituto Politécnico de Viseu

Authors

  • Leandra Cordeiro Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
  • Maria João Amante Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal

Keywords:

University, Students, Psycotherapy

Abstract

Introduction: The focus of psychological intervention in universitary context have suffered changes through the years, centring itself today, beyond of the vocational issues and the career managing, in the variations connected to the personal development and to the well-being intrasubjective.

Objective: to describe and to analyze the activity of the Psychology Service (SEP) of the Instituto Superior Politécnico de Viseu, in the period of 2010 to 2015.

Methods: Descriptive analysis of the received requests in SEP (n=53), in a total of 912 provided consultations, identifying gender, age, nationality, organic unit, the reason of the request and main difficulties.

Results: The students that ask for help are, mostly, feminine gender students (59%), who find themselves displaced from their birth town, remain in Viseu to study. The main reasons for the request of consultations are: anxiety problems (41%) depressed affection (21%). However, preocupations with the academic evaluation (15%) and other affective problems (11%) enter into this request for aid.

Conclusions: The clinical indicators forward us to a development problematic, with issues connected to the moment of transition to the adulthood ( with a exposure of previous weaknesses and the magnification of future anxieties), such demonstrate the relevance of the service in the promotion of student’s health towards to potentiate the academic skills and to allow the consolidation of a future path.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caíres, S., & Almeida, L. (1998). Estágios curriculares: Avaliação das vivências e perceções na transição do meio académico para o mundo de trabalho. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 3, 83-96.

Costa, E. S., & Leal, I. (2008). Um olhar sobre a saúde psicológica dos estudantes do ensino superior: Avaliar para intervir. In 7º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, Intervenção em psicologia e saúde: Atas (pp. 213-216). Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

Dias, G. (2006). Aconselhamento psicológico a jovens do ensino superior: Uma abordagem psicodinâmica e desenvolvimentista, Análise Psicológica, 24(1), 39-50.

Dias, G. F., & Fontaine, A. M. (2001). Tarefas desenvolvimentais e bem-estar de jovens universitários. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

Ferraz, M. F., & Pereira, A. S. (2002). A dinâmica da personalidade e o homesickness (saudades de casa) dos jovens estudantes universitários. Psicologia, Saúde & Doenças, 3(2), 149-164.

Ferreira, C. A. M. (2009). Intervenção psicológica no ensino superior: Efeito da psicoterapia no rendimento académico (Dissertação de mestrado, Universidade de Lisboa). Acedido em http://repositorio.ul.pt/handle/10451/880

Gonçalves, I. (2012). A psicologia no ensino superior: Intervenções clínicas e não clínicas. In II Congresso Nacional RESAPES-AP, Apoio psicológico no ensino superior: Um olhar sobre o futuro: Atas. Porto: ISCAP.

Gonçalves, O., & Cruz, J. (1988). A organização e implementação de serviços universitários de consulta psicológica e desenvolvimento humano. Revista Portuguesa de Educação,1, 127-145.

Machado, C., & Almeida, L. (2000). Vivências académicas: Análise diferencial em estudantes dos 1º e 4º anos do ensino superior. In J. Tavares, & R. A. Santiago (Orgs.), Ensino superior: (In) sucesso académico (pp. 133-145). Porto: Porto Editora.

Marcondes, G. (2011). La normalización jurídica de la familia, vida conyugal y reproducción en Brasil. In G. Binstock, & J. M. Vieira (Orgs.), Nupcialidad y familia en la America Latina actual (pp. 255-280). Rio de Janeiro: Asociación Latinoamericana de Población.

Pinheiro, M. R. M., & Ferreira, J. A. A. (2002). Suporte social e adaptação ao ensino superior. In A. S. Pouzada, L. S. Almeida, & R. M. Vasconcelos (Eds.), Contextos e dinâmicas da vida académica (pp. 137-146). Braga: Universidade do Minho.

Rabasquinho, C., & Pereira, H. (2007). Género e saúde mental: Uma abordagem epidemiológica. Análise Psicológica, 35(3), 439-454.

Rebelo, H., & Lopes, H. (2001). Vivências académicas e bem-estar psicológico dos alunos no primeiro ano: Resultados de um projeto de investigação. Porto: Universidade do Porto.

Schwitzer, A. M., Grogan, K., Kaddoura, K., & Ochoa, L. (1993). Effects of brief mandatory counselling on help-seeking and academic success among at risk college students. Journal of College Student Development, 34(6), 401-405.

Turner, A. L., & Berry, T. R. (2000). Counselling center contributions to student retention and graduation: A longitudinal assessment. Journal of College Student Development, 41(6), 627-636.

Welling, H., & Vasconcelos, S. (2008) O efeito da psicoterapia sobre o rendimento académico. Análise Psicológica, 26(4), 651-661.

How to Cite

Cordeiro, L., & Amante, M. J. (2016). Psychological Support in University: Psychology Service of the Instituto Politécnico de Viseu. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, (1), 145–150. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/13937

Issue

Section

Life and Healthcare Sciences