Communication in rural tourism and foreign languages between the desired and the reality

  • Lúcia Pato Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior Agrária de Viseu, Viseu, Portugal
Keywords: Rural Tourism, Communication, Website, Foreign Languages, Viseu Dão-Lafões

Abstract

Introduction: In a context of scarce resources, frequent in rural areas, the importance of communication in rural tourism is undisputed. If we consider that foreigners compose a great part of the search for the tourist product, it is understand the importance of foreign languages.
Nevertheless, much of the web pages of the enterprises, are only in one language or do not exist.
Objectives: Taking as reference the Viseu Dão Lafões Region (VDLR), the purpose of this study is to observe the existence of the websites of rural tourism enterprises, and which languages are present in them.
Methods: An online research was made to verify the existence of the website of the enterprises of rural tourism in the VDLR. For the ones that have a website, it was observed which languages were used. Following, we proceed to an exploratory analysis of the content of the websites.
Results: We conclude that many of enterprises don´t have websites and many of them only present information in one language, in particular in Portuguese.
Conclusions: The absence of the website and the presentation of the information only in Portuguese is a fragility of the tourism rural enterprises of the VDLR. The issue must be carefully considered in order to attract an external market who value what is genuine and typical of the region.

Author Biography

Lúcia Pato, Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior Agrária de Viseu, Viseu, Portugal

Maria Lúcia de Jesus Pato é doutorada em turismo pela Universidade de Aveiro desde 2012 e possui mestrado em Gestão do Desenvolvimento Rural (2004) pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Desde 2001 desenvolve as suas atividades profissionais no Instituto Politécnico de Viseu, onde começou por lecionar disciplinas da área científica de economia e sociologia rural. Presentemente na categoria de professor adjunta leciona várias disciplinas na área da gestão, do marketing, do empreendedorismo e do turismo.

É membro colaborador da Unidade de Investigação GOVCOOP da Universidade de Aveiro. Recentemente participou no projeto de investigação “The overall rural tourism experience (ORTE) and sustainable local community development” promovido pela UA e financiado pela FCT.

Tem participado em vários congressos nacionais e internacionais na área do turismo (e afins) e publicado vários artigos também nestas áreas. Os seus interesses incluem a área do desenvolvimento rural e sociologia rural, do turismo, do marketing e do empreendedorismo.

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Published
2019-06-07
Section
Education and Social Development Sciences