Proposal of a methodology for an active learning in sciences
DOI:
https://doi.org/10.29352/mill0210.05.00254Keywords:
Student-centered pedagogy, Learning active methodology, Sciences club;, School projectsAbstract
Introduction: The articulation of the formal education of the sciences with the non-formal is seen as an uninteresting strategy by some teachers, parents and students. There is still a culture that the teaching/learning process should not go beyond what is strictly established in the official program, which is very focused on memorizing exercises techniques, as a formula for success in internal and external evaluations (national examinations).
Objetives: Taking as a reference the Experimental Science Teaching Club (ESTC) of the Secondary School Dr. Júlio Martins de Chaves, in Portugal, this work has as main objective to present the methodology developed in the club as well as some of the projects developed.
Methods: The teaching methodology is based on the articulation of the experimental sciences teaching, based on the development of projects and illustrative activities, with the topics of the official programs of Physics and Chemistry.
Results: The active learning methodology adopted at ESTC has led to significant involvement of students in club activities with a very positive impact on the school performance of the participating students.
Conclusion: The methodological strategy has proved to be effective in the motivation of the students for the sciences and in the improvement of the school results.
Downloads
References
Berg, R.E. (1991). Pendulum waves: A demonstration of wave motion using pendula. American Journal of Physics, 59(2), 186-187.
Cicchelli, T. (1983). Forms and functions of instruction patterns: Direct and nondirect. Instructional Science, 12, 43-53.
Leite, L. (2001). Contributos para uma utilização mais fundamentada do trabalho laboratorial no ensino das ciências. Cadernos Didácticos de Ciências, 1, 79-97. Lisboa: Ministério da Educação – Departamento do Ensino Secundário.
Soares, A. A, Teixeira, J. J. & Caramelo, L. (2015). Combustão livre de Hidrogénio. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 153-155). Lisboa: IST Press.
Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2010). Clube do Ensino Experimental das Ciências: Um Espaço de Educação Não-formal e de Exploração de Atividades Ilustrativas. In Livro de Resumos do V Encontro Afi, (pp. 27-31). Chaves: Universidade de Aveiro.
Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2015). Clube do ensino experimental das ciências: um espaço de promoção de ciência e tecnologia. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 183-184). Lisboa: IST Press.
Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2015). Combustão da vela dentro de um copo invertido sobre uma tina com água: uma atividade simples com explicação complexa. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 185-187). Lisboa: IST Press.
Teixeira, J. J., Soares, A. A., & Caramelo, L. (2012). Efeito ondulatório no movimento de um conjunto de pêndulos. In Atas da 18.ª Conferencia Nacional de Física e 22º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 90-93). Aveiro: Universidade de Aveiro.
Teixeira, J. J., Soares, A. A., & Caramelo, L. (2015). Clube do ensino experimental das ciências no agrupamento de escolas Fernão de Magalhães. Interacções, Vol. 11(39), 552-563.
Teixeira, J. J., Teixeira, L., & Soares, A. A. (2016a). Combustão da vela: atividades realizadas na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico In Atas da 20.ª Conferencia Nacional de Física e 26º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp.181- 186). Braga: Universidade do Minho.
Teixeira, J. J., Teixeira, L., & Soares, A. A. (2016b). Utilização de instrumentos antigos no processo ensino/aprendizagem da Física. Sensos-e, Vol. III (2). http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=13003
Visão (2014. Física e Química: O patinho feio. Retreived from: http://visao.sapo.pt/ actualidade/sociedade/fisica-e-química-opatinho-feio=f802016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit proposals for this journal agree to the following terms:
a) Articles are published under the Licença Creative Commons (CC BY 4.0), in full open-access, without any cost or fees of any kind to the author or the reader;
b) The authors retain copyright and grant the journal right of first publication, allowing the free sharing of work, provided it is correctly attributed the authorship and initial publication in this journal;
c) The authors are permitted to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, post it to an institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal;
d) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their website) as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation of published work
Documents required for submission
Article template (Editable format)