Proposal of a methodology for an active learning in sciences

Authors

  • José Jorge Teixeira Agrupamento de Escolas Dr. Júlio Martins, Chaves, Portugal / LabDCT/CIDTFF, Vila Real, Portugal
  • Lígia Teixeira Agrupamento de Escolas Dr. Júlio Martins, Chaves, Portugal
  • Armando Soares Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Departamento de Física – ECT/UTAD, Vila Real, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0210.05.00254

Keywords:

Student-centered pedagogy, Learning active methodology, Sciences club;, School projects

Abstract

Introduction: The articulation of the formal education of the sciences with the non-formal is seen as an uninteresting strategy by some teachers, parents and students. There is still a culture that the teaching/learning process should not go beyond what is strictly established in the official program, which is very focused on memorizing exercises techniques, as a formula for success in internal and external evaluations (national examinations).

Objetives: Taking as a reference the Experimental Science Teaching Club (ESTC) of the Secondary School Dr. Júlio Martins de Chaves, in Portugal, this work has as main objective to present the methodology developed in the club as well as some of the projects developed.

Methods: The teaching methodology is based on the articulation of the experimental sciences teaching, based on the development of projects and illustrative activities, with the topics of the official programs of Physics and Chemistry.

Results: The active learning methodology adopted at ESTC has led to significant involvement of students in club activities with a very positive impact on the school performance of the participating students.

Conclusion: The methodological strategy has proved to be effective in the motivation of the students for the sciences and in the improvement of the school results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berg, R.E. (1991). Pendulum waves: A demonstration of wave motion using pendula. American Journal of Physics, 59(2), 186-187.

Cicchelli, T. (1983). Forms and functions of instruction patterns: Direct and nondirect. Instructional Science, 12, 43-53.

Leite, L. (2001). Contributos para uma utilização mais fundamentada do trabalho laboratorial no ensino das ciências. Cadernos Didácticos de Ciências, 1, 79-97. Lisboa: Ministério da Educação – Departamento do Ensino Secundário.

Soares, A. A, Teixeira, J. J. & Caramelo, L. (2015). Combustão livre de Hidrogénio. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 153-155). Lisboa: IST Press.

Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2010). Clube do Ensino Experimental das Ciências: Um Espaço de Educação Não-formal e de Exploração de Atividades Ilustrativas. In Livro de Resumos do V Encontro Afi, (pp. 27-31). Chaves: Universidade de Aveiro.

Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2015). Clube do ensino experimental das ciências: um espaço de promoção de ciência e tecnologia. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 183-184). Lisboa: IST Press.

Teixeira, J. J., & Soares, A. A. (2015). Combustão da vela dentro de um copo invertido sobre uma tina com água: uma atividade simples com explicação complexa. In Atas da 19.ª Conferencia Nacional de Física e 24.º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 185-187). Lisboa: IST Press.

Teixeira, J. J., Soares, A. A., & Caramelo, L. (2012). Efeito ondulatório no movimento de um conjunto de pêndulos. In Atas da 18.ª Conferencia Nacional de Física e 22º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp. 90-93). Aveiro: Universidade de Aveiro.

Teixeira, J. J., Soares, A. A., & Caramelo, L. (2015). Clube do ensino experimental das ciências no agrupamento de escolas Fernão de Magalhães. Interacções, Vol. 11(39), 552-563.

Teixeira, J. J., Teixeira, L., & Soares, A. A. (2016a). Combustão da vela: atividades realizadas na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico In Atas da 20.ª Conferencia Nacional de Física e 26º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, (pp.181- 186). Braga: Universidade do Minho.

Teixeira, J. J., Teixeira, L., & Soares, A. A. (2016b). Utilização de instrumentos antigos no processo ensino/aprendizagem da Física. Sensos-e, Vol. III (2). http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=13003

Visão (2014. Física e Química: O patinho feio. Retreived from: http://visao.sapo.pt/ actualidade/sociedade/fisica-e-química-opatinho-feio=f802016

Downloads

Published

2019-09-30

How to Cite

Teixeira, J. J., Teixeira, L., & Soares, A. (2019). Proposal of a methodology for an active learning in sciences. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(10), 55–60. https://doi.org/10.29352/mill0210.05.00254

Issue

Section

Education and Social Development Sciences