The influence of reduced and conditioned games in handball training

Authors

  • António Azevedo Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação de Viseu, Departamento de Ciências do Desporto e Motricidade, CI&DEI, Viseu, Portugal http://orcid.org/0000-0002-6325-0475
  • Paulo Eira Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação de Viseu, Departamento de Ciências do Desporto e Motricidade, CI&DEI, Viseu, Portugal https://orcid.org/0000-0003-1370-0236
  • João Dias Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação de Viseu, Viseu, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill029e.21520

Keywords:

reduced games, conditioned games, training, handball;, youth

Abstract

Introduction: Collective Sports Games are strongly present in the lives of children and young people, as they represent a privileged form of their physical and sports development.

Objectives: This study aims to assess the perception of Viseu Handball Association coaches about the importance of conditioned and reduced games, frequency of use, used variants and reason for use, in Handball teaching/training.

Methods: The study group was composed of 35 coaches, with effective participation in the training and competition process. The research instruments used were semi-structured individual interviews, organized from a set of questions based on the three dimensions of analysis already indicated.

Results: Reduced and conditioned games allow the development of decision making, adapting it to the team's game model, as well as making it possible to develop and transfer a set of necessary principles for performance in competition.

Conclusion: Reduced and conditioned games must be managed in a diversified manner and depending on the coach's final objective, as specific task conditions (duration, number of players, rules modification) promote different responses in terms of physical, technical, tactical and applied decision making, emerging the need to properly periodize the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá, D.; & Garijo, A. (2017). Teaching games for understanding: A comprehensive approach to promote student’s motivation in physical education. Journal of Human Kinetics, 59, 17–27.

Alvez, G.; Clemente F.; Sousa, P.; Pinheiro, V.; & Santos, F. (2017). How and why do soccer coaches use small-sided games in the training process? Human Movement, 18(5), 117–124.

Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo (5ª ed.). Lisboa: Edições 70.

Bogdan, R.; & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Costa, I.; Greco, P.; Mesquita, I.; & Garganta, J. (2010). O teaching games for understanding (TGFU) como modelo de ensino dos jogos desportivos coletivos. Palestra, 10, 69-77.

Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five designs. CA: Sage.

Davids, K.; Araújo, D.; Correia, V.; & Vilar, L. (2013). How small-sided and conditioned games enhance acquisition of movement and decision-making skills. Exercise and sport sciences reviews, 41(3), 154-161.

Estriga L.; & Moreira, I. (2014). Ensino do Andebol na Escola - Ensinar e aprender. Porto: Faculdade de Desporto – Universidade do Porto.

Garganta, J. (2005). Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In A. Graça e J. Oliveira (Eds.). O ensino dos jogos desportivos. Porto: Faculdade de Desporto – Universidade do Porto, 68-73.

Gomes G. (2014). Análise do comportamento da aceleração e sua relação com os aspetos táticos em jogos de andebol de jovens jogadoras. (Mestrado). Faculdade de Desporto – Universidade do Porto, Portugal.

Gonçalves, J. (2009). Voleibol. Ensinar jogando. Lisboa: Livros Horizonte.

Graça, A. & Mesquita, I. (2007). A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 7(3), 401-421.

Graça, A.; & Oliveira, J. (2005). O ensino dos jogos desportivos. Porto: Faculdade de Desporto – Universidade do Porto.

Guerra, I. (2006). Pesquisa quantitativa e análise de conteúdo – Sentidos e formas de uso. Lisboa: Princípia.

Hill-Haas, V.; Dawson, B.; Impellizzeri, M.; & Coutts, A. (2011). Physiology of small-sided games. Sports Medicine, 41(3), 199–220.

Impellizzeri, M.; Marcora, M.; Castagna, C.; Reilly, T.; Sassi, A.; Iaia, M.; & Rampinini, E. (2006). Physiological and performance effects of generic versus specific aerobic training in soccer players. Sports Medicine, 27(6), 483–492.

Lessard-Hébert, M.; Goyette, G. & Boutin, G. (2010). Investigação Qualitativa. Fundamentos e Práticas. (4ª edição). Lisboa: Coleção Epistemologia e Sociedade/21. Instituto Piaget.

Mesquita, I.; Guerra, I. & Araújo, V. (2002). Processo de Formação do Jovem Jogador de Voleibol. Lisboa: Centro de Estudos e Formação Desportiva

Mertens, D. (1998). Research methods in education and psychology: integrating diversity with quantitative & qualitative approaches. University of Michigan: Sage.

O’Leary, N. (2016). Learning Informally to Use the “Full Version” of Teaching Games for Understanding. European Physical Education Review, 22, 3–22.

Pereira, J. (2009). O ensino do Andebol nas Escolas do 2º e 3º Ciclos do Concelho do Funchal – A utilização do jogo reduzido no processo de ensino aprendizagem do Andebol. (Mestrado). Universidade da Madeira, Portugal.

Prudente, J. (2006). Análise da performance táctico-técnica no Andebol de alto nível. Estudo das ações ofensivas com recurso à análise sequencial. (PhD). Universidade da Madeira, Portugal.

Quivy, R.; & Campenhoudt, L. (2008). Manual de investigação em ciências sociais (5ª ed.). Lisboa: Gradiva.

Ric, A.; Hristovski, R.; Gonçalves, B.; Torres, L.; Sampaio, J.; & Torrents, C. (2016). Timescales for exploratory tactical behaviour in football small-sided games. Journal of Sports Sciences, 34(18), 1723–1730.

Ruquoy, D. (2005). Situação de entrevista e estratégia do entrevistador. In L. Albarello, Práticas e métodos de investigação em Ciências Sociais (2ª ed.). Lisboa: Gradiva.

Silverman, D. (2000). Analysing talk and text. In N. Denzin & Y. Lincon (eds.). Hanbook of qualitative research (2ª ed.). Califórnia: Sage, 821-834.

Tani, G.; Bento, J.; & Petersen, R. (2006). Pedagogia do desporto. Campo Grande: Guanabara Koogan.

Teodorescu, L. (2003). Problemas de teoria e metodologia nos jogos desportivos (4.ª ed.). Lisboa: Livros Horizonte.

Tuckman, B. (2012). Manual de Investigação em Educação. Metodologia para conceber e realizar o processo de investigação científica (4ª ed.). Lisboa: Calouste Gulbenkian.

Vala, J. (2009). A análise de conteúdo. In A. Silva & J. Pinto. Metodologia das ciências sociais. Porto: Edições Afrontamento, 102-128.

Published

2021-11-30

How to Cite

Azevedo, A., Eira, P., & Dias, J. . (2021). The influence of reduced and conditioned games in handball training . Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(9e), 241–247. https://doi.org/10.29352/mill029e.21520

Issue

Section

Education and Social Development Sciences