Exploring the locus of envelopes: an initial approach with GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0218e.39468

Keywords:

envelopes; Ordinary Differential Equations; Didactical Engineering; GeoGebra

Abstract

Introduction: The teaching of Ordinary Differential Equations (ODEs) presents significant challenges, particularly due to the predominance of algebraic methods that often limit the exploration of qualitative behaviors. The mathematical concept of an envelope, understood as the geometric locus formed by a family of curves, offers a visual and structural approach that may enrich the teaching of ODEs in a more intuitive and exploratory way.

Objective: This study aims to develop a structured teaching proposal focused on integrating the concept of envelopes into the context of ODEs. It seeks to examine how this concept, combined with the dynamic representations provided by the GeoGebra software, can support and enhance the teaching of the qualitative aspects of differential equations.

Methods: The adopted methodology is Didactical Engineering, with emphasis on the first two phases: Preliminary Analysis and Conception with A Priori Analysis. The study includes a review of theoretical foundations, an analysis of the instructional context, and the design of a didactic sequence. GeoGebra is employed as a digital tool for constructing dynamic graphical representations that assist in the conceptual development of the topic.

Conclusion: The expected result is the development of a theoretically grounded teaching sequence that integrates conceptual rigor with visual strategies. Although implementation has not yet been carried out, the proposal is intended to serve as a foundation for future classroom applications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, F.R.V., Catarino, P. M. M. C., & Borges, A. M. F. V. R. (2020). Uma proposta de investigação histórica, epistemológica e matemática sobre a noção de sequência recorrente com o amparo de uma Engenharia (Didática) de Formação. Unión - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 16(60), 76-103. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/141

Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da didática da matemática. Editora da Universidade Federal de Parana. https://abrir.link/ghiQU

Artigue, M. (2020). Méthodologies de recherche en didactique des mathématiques: Où en sommes-nous? Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 025-064. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p025-064

Arslan, S. (2005). L’approche Qualitative Des Équations Differentielles em Classe de Terminale S: Est-elle viable? Quels sont les enjeux et les conséquences? [Tese de Doutorado, Université Joseph-Fourier- Grenoble I]. https://theses.hal.science/tel-00009594/

Alves, F. R. V. (2014). Família de Curvas Planas e sua Envoltória: Visualização com o software Geogebra. Conexões-Ciência e Tecnologia, 8(3). https://doi.org/10.21439/conexoes.v8i3.634.

Alves, F. R. V. (2016). Engenharia didática (análises preliminares e análise a priori): o caso das equações diferenciais de segunda ordem. Revista de Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista–ENCITEC, 6(2), 1-16. http://orcid.org/0000-0003-3710-1561

Alves, F. R. V., Dias, M. A., & Lima, M. V. M. de. (2018). On the Teaching of Generalized Integrals (GI): a Didactical Engineering Contribution. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, 11(2), 130–144. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2018v11n2p130-144

Bisognin, E., & Bisognin, V. (2011). Análise do desempenho dos alunos em formação continuada sobre a interpretação gráfica das derivadas de uma função. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 13(3), 509–526. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/7056.

Boyce, W., Diprima, R., & Meade, D. (2020). Equações diferenciais elementares e problemas de valores de contorno - 11 edição. Livros Técnicos e Científicos Editora Ltda. https://abrir.link/RhUhX

Figueiredo, D. G. D. & Neves, A. F. (2018). Equações diferenciais aplicadas. Instituto de Matemática Pura e Aplicada.

Hendriyanto, A., Suryadi, D., Juandi, D., Dahlan, J. A., Hidayat, R., Wardat, Y., Sahara, S., & Muhaimin, L. H. (2024). The didactic phenomenon: Deciphering students' learning obstacles in set theory. Journal on Mathematics Education, 15(2), 517–544. https://doi.org/10.22342/jme.v15i2.pp517-544

Javaroni, S. L. (2010). O Processo de Visualização no curso de Introdução às Equações Diferenciais Ordinárias. Revista de Ensino de Engenharia, 28(1). https://doi.org/10.5335/ree.v28i1.155

Kertil, M., & Küpcü, A. R. (2021). Prospective mathematics teachers' ways of reasoning on differentiability and corner points in a real-life context. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52(9), 1361–1384. https://eric.ed.gov/?id=EJ1305317

Macuácua, R. E., Catarino, P., & Soares, A. (2024). Uso de simulações computacionais como estratégia didática de ensino e de aprendizagem do tópico “efeito fotoelétrico”: estudo de caso. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(25), e35404. https://doi.org/10.29352/mill0225.35404

Paiva, A. C. P., Alves, F. R. V., de Barros Campos, H. M., & Cidrão, G. G. (2024). Um Estudo de Envoltórias: Investigando o lugar geométrico dos pontos característicos com o software Geogebra. REPPE-Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 8(2), 2215-2227. https://periodicos.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1596

Prabowo, A., Wulandari, S., & Nuraeni, E. (2022). Learning Obstacles in the Making of Lesson Plans by Prospective Mathematics Teacher Students. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 6(2), 103-114. http://dx.doi.org/10.1155/2022/2896860

Vilches, Maurício. (2009). Envoltórias de Curvas Planas. Cadernos do IME-Série Matemática, 21(3), 1-32. 2009. https://doi.org/10.12957/cadmat.2009.11852

Downloads

Published

2025-07-30

How to Cite

Paiva, A., Alves, F., & Campos, H. (2025). Exploring the locus of envelopes: an initial approach with GeoGebra. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(18e), e39468. https://doi.org/10.29352/mill0218e.39468

Issue

Section

Education and Social Development Sciences