Consumption patterns and television content preferences of portuguese higher education students

Authors

  • Teresa Gouveia Instituto Politécnico de Viseu, Viseu, Portugal | Centro de Estudos em Educação e Inovação (CI&DEI), Viseu, Portugal | Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (CECC), Lisboa, Portugal https://orcid.org/0000-0002-2519-6535
  • Filomena Sobral Instituto Politécnico de Viseu, Viseu, Portugal | Centro de Estudos em Educação e Inovação (CI&DEI), Viseu, Portugal | Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (CECC), Lisboa, Portugal http://orcid.org/0000-0003-3679-7894

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0216e.40180

Keywords:

FTA television; content; students; consumption; higher education

Abstract

Introduction: After emerging as a groundbreaking communication technology and experiencing periods of peak popularity, Portuguese free-to-air (FTA) television now operates in a competitive, multiplatform attention market. What are higher education students’ perceptions of FTA TV, and what types of content do they consume?

Objective: The main objective of this study was to identify open-signal television consumption trends among a group of Portuguese higher education students.

Methods: A case study design was adopted, using an online questionnaire for data collection. The sample consisted of 89 communication and arts students from the Polytechnic Institute of Viseu during the 2023/2024 academic year.

Results: Findings show that young people continue to watch FTA TV on television sets more than on mobile devices, underscoring the need for broadcasters to invest in flexibility and diversified programming. News and fictional content remain the students’ preferred genres, given their informational and entertainment value. Furthermore, the study highlights the importance of stimulating the domestic FTA market to offer a more competitive range of content.

Conclusion: This study provides insights into FTA television consumption trends, useful not only to the academic community but also to the broader media sector, which competes for audience attention in an increasingly competitive marketplace.

Downloads

References

Bryman, A. (2012). Social research methods (4ª ed.). Oxford University Press. https://ktpu.kpi.ua/wp-content/uploads/2014/02/social-research-methods-alan-bryman.pdf

Burnay, C. D., & Ribeiro, N. (2023). Anuário do setor de produção audiovisual em Portugal 2022. Universidade Católica Portuguesa.https://www.apitv.com/wp-content/uploads/2024/05/240506-ANUARIO-UCP-23-DIGITAL.pdf

Burnay, C. D., Lopes, P., Sousa, M. N. de, Félix, J., & Carvalho, A. L. (2021). Portugal: Diretiva europeia “serviços de comunicação audiovisual a pedido”: O princípio do fim da monocultura da telenovela? In M. I. Lopes (Coord.), Anuário Obitel 2021 - A ficção televisiva em tempos de pandemia (pp. 357-392). Ediciones Universidad Católica de Chile. https://doi.org/10.7764/obitel.21.S.11

Cardoso, G., & Baldi, V. (2022). Audiovisual 2022: Paradigmas de consumo e de evolução da indústria em Portugal e Europa. Obercom. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2022/03/Audiovisual_2022_Final_15Mar.pdf

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8ª ed.). Routledge.

Evens, T., Henderickx, A., & De Marez, L. (2021). Generation stream: The audiovisual repertoire of teenagers. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 65(2), 185-204. https://doi.org/10.1080/08838151.2021.1944146

Fialho, J., Martins, I. C., Caraça, L., & Oliveira, A. (2023). Scroll. Logo existo! : Comportamentos aditivos no uso dos ecrãs. Universidade Lusíada Editora. http://repositorio.ulusiada.pt/bitstream/11067/7244/4/fialho_scroll.pdf

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (3ª ed.). Bookman.

Haessig, V. (Ed.). (2024). Yearbook 2023/2024: Key trends television, cinema, video and on-demand audiovisual services - The pan-European picture. European Audiovisual Observatory. https://rm.coe.int/yearbook-key-trends-2023-2024-en/1680aef0c0

Hill, M. M., & Hill, A. (2008). Investigação por questionário (2ª ed.). Edições Sílabo.

Lapa, T. (2022). A domesticação da televisão e da rádio na era digital «pós-radiodifusão». In J. M. Pais, M. L. Antunes, & P. Magalhães (Eds.), Práticas culturais dos portugueses – Inquérito 2020 (pp. 99-142). Imprensa de Ciências Sociais. https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/31954/1/bookPart_86965.pdf

Lopes, F. (Ed.). (2023). Serviço público de média: Livro branco. Editorial do Ministério da Educação e Ciência. https://www.culturaportugal.gov.pt/media/12019/servic-o-pu-blico-de-me-dia.pdf

Martino, L. M. S. (2018). Métodos de pesquisa em comunicação: Projetos, ideias, práticas. Editora Vozes Limitada. https://pt.scribd.com/document/606380909/LIVRO-Metodos-de-Pesquisa-Em-Comunicacao-Luis-Mauro-Sa-Martino

Pais, J. M., Antunes, M. L., & Magalhães, P. (Eds.). (2022). Práticas culturais dos portugueses – Inquérito 2020. Imprensa de Ciências Sociais. https://www.ics.ulisboa.pt/sites/ics.ulisboa.pt/files/2022/inquerito_praticas_culturais_2020.pdf

Podara, A., Matsiola, M., Kotsakis, R., Maniou, T. A., & Kalliris, G. (2021). Generation Z’s screen culture: Understanding younger users’ behaviour in the television streaming age – The case of post-crisis Greece. Critical Studies in Television, 16(2), 91-109. https://doi.org/10.1177/17496020211005395

Quivy, R., Van Campenhoudt, L., & Marquet, J. (2019). Manual de investigação em ciências sociais (2ª ed.). Gradiva. https://www.fep.up.pt/docentes/joao/material/manualinvestig.pdf

Sanganha, A. S. (2021). Homo Streamius Lusitanus: Uma breve análise sobre o recente comportamento do espectador português em serviços de streaming e video-on-demand. Revista de Comunicação e Linguagens, 55. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/162570/2/695049.pdf

Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://www.eukidsonline.ch/files/Eu-kids-online-2020-international-report.pdf

Downloads

Published

2025-04-07

How to Cite

Gouveia, T., & Sobral, F. (2025). Consumption patterns and television content preferences of portuguese higher education students . Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(16e), e40180. https://doi.org/10.29352/mill0216e.40180

Issue

Section

Education and Social Development Sciences