Bullying and the banalization of evil

an analysis of teenagers speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0219.27821

Keywords:

bullying, critical discourse analysis (cda), violence, banality of evil, teaching

Abstract

Introduction: This work is the result of research, productions and actions by the Research Group Humanities and Contemporary Society (GPHSC), from the Federal Institute of Mato Grosso (IFMT) on the phenomenon of school bullying with a view to empowerment. Bullying is characterized by being a systematic violence in which there is inequality of power, therefore, not all violence at school is bullying, but all bullying is violence and causes suffering to those involved.

Objectives: To describe and identify emancipatory as well as oppressive discourses about the fight against bullying.

Methods: The qualitative approach was adopted for this study and for data collection, an online questionnaire was applied with unstructured and structured answer questions. In this study, we analysed the responses of 42 adolescents aged 15 to 18 years, 23 female students and 19 male students, obtained in a teaching institution of the federal network and discussed, specifically, the following question: Is there a suggestion to stop bullying? The analysis of the collected data was interpreted through Critical Discourse Analysis (CDA) theoretically based on Hanna Arendt's concept of banality of evil.

Results: It was found in the students' answers, speeches that translate the symbolic discourses in the school environment, answers that indicated a critical/emancipatory view on combating bullying, as well as the perpetuation of discourses of violence and oppression of victims and aggressors.

Conclusions: It was possible to envision possibilities for interpreting students' discourses about combating bullying and these can corroborate actions aimed at youth leadership as a way to critically contextualize the issue of school violence and thus enable ways to mitigate this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovay, M. (2006). Cotidiano das escolas: Entre violências. Brasília: UNESCO, Observatório de Violência, Ministério da Educação.

Bock, A. M. B., Furtado, O., & Teixeira, M. de L. T. (2018). Psicologias: Uma introdução ao estudo de psicologia (15ª ed.). S. Paulo: Saraiva. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5615614/mod_resource/content/1/bock_psicologias.pdf

Brasil, Presidência da República. Secretaria-Geral, Subchefia para Assuntos Jurídicos (2015, Novembro, 09). Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015, Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União[da] República Federativa do Brasil, 50 (213), pp. 1-2. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm

Ciavatta, M. (2014). Emancipação: A historicidade do conceito e a polêmica no processo real da existência humana. Revista Trabalho Necessário, 12(18), 74-97. https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/8593/6156

Fairclough, N. (2010). Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília.

Guareschi, P. A. (2001). Pressupostos psicossociais da exclusão: Competitividade e culpabilização. In B. Sawaia (Org.), As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social (pp. 52-60). Petrópolis: Vozes.

Harari, Y. (2018). 21 lições para o século 21. S. Paulo: Companhia das Letras.

Martins, C. H. B. (2003). Trabalhadores na reciclagem do lixo: Dinâmicas econômicas, socioambientais e políticas na perspectiva de empoderamento (Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul). https://lume.ufrgs.br/handle/10183/6190

Medeiros, A. V. M. (2012). O fenômeno bullying: (In) definições do termo e suas possibilidades (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Goiás). https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/789/o/2012_-_Alexandre_MALMANN_-_Disserta%C3%A7%C3%A3o_-FINALIZADA.pdf

Minayo, M. C. de S. (2012). Pesquisa social: teoria método e criatividade (21ª ed.). S. Paulo: Vozes.

Mota, R. M. F. (2017). Violação dos direitos humanos e bullying no contexto escolar: Diagnóstico e proposta de intervenção com base no empoderamento dos alunos. Cuiabá: Instituto Federal de Mato Grosso.

Paoliello, S. R. & Fernandes, R.M. (2020). Representações discursivas de adolescentes no combate ao bullying. Polifonia, 27 (42), 48-67. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/8927

Resende, V. de M. & Ramalho, V. (2017). Análise do Discurso Crítica (2ª. ed). São Paulo: Contexto.

Santos, K. D. S., Fernandes, R. M., Grecco, L., Santos, B. P. d., Santos, C. C. R., & Silva, I. C. (2021). A banalização do mal e a representação dos discursos de adolescentes no combate ao bullying. New Trends in Qualitative Research,7, 172-180. https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.172-180

Silva, V. C. G. (2019). Violência Escolar, Bullying e Violação de Diretos Humanos no Cotidiano Escolar. Cuiabá: Instituto Federal de Mato Grosso.

Souki, N. (1998). Hannah Arendt e a banalidade do mal. Belo Horizonte: Editora Universidade Federal de Minas Gerais.

Published

2022-09-30

How to Cite

Santos, karine de S. ., & Fernandes, R. M. . (2022). Bullying and the banalization of evil: an analysis of teenagers speech. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(19), 25–32. https://doi.org/10.29352/mill0219.27821

Issue

Section

Education and Social Development Sciences