Curricular articulation between early childhood education and primary school: conceptions and practices

Authors

  • Ana Paula Cardoso Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viseu http://orcid.org/0000-0001-5062-4098
  • Florencia Carugati
  • Carla Lacerda
  • Susana Fidalgo

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill0206.07.00161

Keywords:

Curricular articulation, Early childhood education, Primary school, Educational continuity

Abstract

Introduction: Curricular articulation between early childhood education and primary school is a fundamental process concerning the child’s adaptation to school. Primary teachers should establish links with pre-school educators, facilitating the transition between these two levels of education in a harmonious process, and promoting the continuity of the educational process.

Objectives: To ascertain the importance and the meaning that teachers of primary school confer to curricular articulation and to know the aspects of the profile of the pupils that are favoured when consulting the individual process, as well as the most frequent initiatives regarding that articulation.

Methods: A descriptive and analytical research was conducted, using a questionnaire survey applied to a sample of 45 teachers of the 1st year of primary school in the municipality of Viseu (Portugal).

Results: From the data obtained, it is worth mentioning the great importance that teachers attribute to curricular articulation, the privilege conferred by them on how to behave in society (citizenship), the sense of autonomy and the children’s ability to communicate, as well as the teachers’ commitment to carry out a variety of activities and projects, in addition to the celebrations of thematic days and parties.

Conclusions: Curricular articulation facilitates the transition between these two levels of education and contributes to an adequate adaptation of the children to the school, thereby promoting school success for all pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Cardoso, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viseu

Departamento de Psicologia e Ciências da Educação

Área disciplinar de Ciências da Educação

References

Aniceto, J. (2010). Articulação curricular pré-escolar/1.º ciclo do ensino básico: Práticas colaborativas (Dissertação de Mestrado). Universidade de Aveiro, Aveiro. Retrieved from https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1428/1/2010001099.pdf

Barbosa, E. (2010). Articulação curricular e (in)sucesso educativo na disciplina de inglês: Um estudo exploratório (Dissertação de Mestrado). Universidade do Minho, Braga. Retrieved from http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/14582/1/tese.pdf

Bardin, L. (2015). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bravo, M. (2010). Do pré-escolar ao 1.º ciclo do ensino básico: Construindo práticas de articulação curricular (Dissertação de Mestrado). Minho: Universidade do Minho, Braga. Retrieved from http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/13764/1/Margarida%20Maria%20Guimar%C3%A3es%20Freitas%20Bravo.pdf

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Massachusetts: Harvard University Press.

Carvalho, A. (2010). Articulação curricular pré-escolar/1.º ciclo do ensino básico: Contributos para o sucesso educativo (Dissertação de Mestrado). Aveiro. Universidade de Aveiro, Aveiro. Retrieved from https://ria.ua.pt/bitstream/10773/4017/1/4725.pdf

Cruz, M. (2008). Articulação curricular entre a EB1 e o Jardim de Infância: Práticas docentes (Dissertação de Mestrado). Universidade de Aveiro, Aveiro. Retrieved from https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1029/1/2009001015.pdf

Decreto-Lei n.º 6/2001, de 18 de janeiro. Diário da República n.º 15/2001, Série I-A de 2001-01-18

Decreto-Lei n.º 75/2008, de 22 de abril. Diário da República n.º 79/2008, Série I de 2008-04-22

Direção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular (2007). Gestão do currículo na educação pré-escolar: Contributos para a sua operacionalização. Lisboa: DGIDC.

Fabian, H., & Dunlop, A.-W. (2006). Outcomes of good practice in transition processes for children entering primary school. Education for All Gobal Monitoring Report. Paris: UNESCO.

Fortin, J. (2003). O processo de investigação: Da conceção à realização (3.ª ed.). Loures: Décarie Éditeur, Lusociência.

Freixo, M. J. (2011). Metodologia científica: Fundamentos, métodos e técnicas (3.ª ed). Lisboa: Instituto Piaget.

Ghiglione, R., & Matalon, B. (2001). O inquérito: Teoria e prática (4.ª ed.). Oeiras: Celta Editora.

Hill, M. M., & Hill, A. (2005). Investigação por questionário (2.ª ed.). Lisboa: Edições Sílabo.

Lage, J. M. (2010). Educador/professor: Do pensamento à acção (Relatório Final de Mestrado). Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real. Retrieved from https://repositorio.utad.pt/bitstream/10348/519/1/msc_jmplage.pdf

Lei n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo – estabelece o quadro geral do sistema educativo.

Margetts, K. (2002). Transition to school: Complexity and diversity. European Early Childhood Education Research Journal, 10(2), 103-114. doi: 10.1080/13502930285208981

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). New Jersey: Pearson Education.

Ministério da Educação (2016). Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Departamento da Educação Básica - Ministério da Educação.

Nabuco, M., & Lobo, M. (1997). Articulação curricular entre o jardim de infância e o 1.º ciclo do ensino básico. Saber (e) Educar, 2, 31-42.

Pires, E. L. (1987). Lei de Bases do Sistema Educativo: Apresentação e comentários (2.ª ed.). Porto: Edições ASA.

Portugal, G., & Laevers, F. (2010). Avaliação em educação pré-escolar: Sistemas de acompanhamento das crianças. Porto: Porto Editora.

Serra, C. (2004). Currículo na educação pré-escolar e articulação curricular com o 1.º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora.

Teixeira, L. M., & Cardoso, A. P. (2013). Curricular articulation between pre-school education and the first cycle of basic education: Relevance and practical implications. In J. Morgado, M. Alves, I. Viana, C. Ferreira, F. Seabra, N. van Hattum-Janssen, & J. Pacheco (Eds), Future Directions: Uncertainty and Possibility – Proceedings of ECCS - European Conference on Curriculum Studies (pp. 490-494). Braga. ISBN: 978-989-8525-25-3

UNICEF (2012). School readiness and transitions. New York: UNICEF.

Downloads

Published

2018-05-30

How to Cite

Cardoso, A. P., Carugati, F., Lacerda, C., & Fidalgo, S. (2018). Curricular articulation between early childhood education and primary school: conceptions and practices. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(6), 77–86. https://doi.org/10.29352/mill0206.07.00161

Issue

Section

Education and Social Development Sciences