Educational Intervention Project - R.E.D. BULL (ying)

Authors

  • José Gomes Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
  • Andreia Mendes Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
  • Bibiana Conceição Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
  • Melanie Machado Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
  • Maria Fátima Claro UCC Farol do Mondego, Portugal
  • Luís Seixo UCC Farol do Mondego, Portugal

Keywords:

Projects, School Health, Bullying

Abstract

Introduction: It is during adolescence that young people are faced with the feeling of threat of identity, which can trigger aggressive behavior (Hernández, 2013). Bullying is a form of school violence that has come to have a high prevalence (Andrade, 2012).

Objective: To increase the level of literacy for the health of the school community (students and teachers ) in relation to bullying and develop the project in all classes from 5th to 9th grade, including teachers, in a school of Figueira da Foz county.

Methods: The target population consists of 203 students from 5th to 9th grade and 13 teachers. It is a cross-sectional study of research-action and applied a diagnostic questionnaire and conducted education sessions for health, then evaluated with the application of a new questionnaire.

Results: 93.1% of students identified what to do in a bullying situation, and 62.6% said “call an adult”; 95.1% knew what it was bullying, 56.8% associated the concept of physical aggression and 92.6% knew the types of bullying, and physical bullying (71.9%) and verbal bullying (69, 5%) were the most mentioned types. 77% of teachers have never experienced any bullying situation.

Conclusions: Students have acquired new knowledge regarding the questions “In assault situation what do you do?” “You know what is bullying?”, “What is bullying?” “You know the types of bullying?” And “What are the types of bullying?”

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, M. S. (2011). Bullying nos 2º e 3º ciclos do ensino básico: Um estudo de caso na Região Autónoma da Madeira (Dissertação de mestrado, Universidade da Madeira). Acedido em http://digituma.uma.pt/handle/10400.13/434

Andrade, L. C. F. (2012). Bullying e cyberbullying: Um estudo num contexto escolar particular cooperativo (Dissertação de mestrado, Universidade da Madeira). Acedido em http://digituma.uma.pt/handle/10400.13/422

Bernardes, N. M. S. (2014). Bullying em contexto escolar: Do diagnóstico à prevenção (Dissertação de mestrado, Universidade de Coimbra). Acedido em https://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/27251?mode=full

Botelho, R. G., & Souza, J. M. C. (2007). Bullying e educação física na escola: Características, casos, consequências e estratégias de intervenção. Revista de Educação Física, 139, 58-70. Acedido em http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/bullyingeducacao-fisica-escola-caracteristicas-casos-consequencias-estrategias-intervencao.pdf

Bouth, R. N., & Sousa, V. B. (2011). Bullying: A intensidade e frequência da prática relacionada com o género do autor. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 7(1), 29-60. Acedido em http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/29

Carvalhosa, S. F. (2007). O bullying nas escolas portuguesas. In Seminário “Bullying, Violência e Agressividade em Contexto Escolar”. Acedido em http://aaa.fpce.ul.pt/documentos/seminario_bullying/Resumo_Susana_Carvalhosa.pdf

Gonçalves, M. H. (2011). Bullying: A violência nas organizações escolares, quando o professores são as vítimas: Um estudo descritivo na Região Autónoma da Madeira (Dissertação de mestrado não publicada). Funchal: Universidade da Madeira.

Lopez, R., Amaral, A. F., Ferreira, J., & Barroso, T. (2011). Fatores implicados no fenómeno de bullying em contexto escolar: Revisão integrada da literatura. Revista de Enfermagem Referência, 3(5), 153-162. Acedido em http://ui.esenfc.pt/ui/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=2264&id_revista=9&id_edicao=38

Martins, L. L. G. (2013). Bullying: A violência entre adolescentes em contexto escolar: uma meta-análise (Dissertação de mestrado, Universidade da Madeira). Acedido em http://repositorio.uma.pt/handle/10400.13/650

Matos, M., Negreiros, J., Simões, C., & Gaspar, T. (2009). Violência, bullying e delinquência: Gestão de problemas de saúde em meio escolar. Lisboa: Coisas de Ler.

Seixas, S. R. P. M. (2006). Comportamentos de bullying entre pares: Bem-estar e ajustamento escolar (Tese de doutoramento, Instituto Politécnico de Santarém). Acedido em http://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/111

How to Cite

Gomes, J., Mendes, A., Conceição, B., Machado, M., Claro, M. F., & Seixo, L. (2016). Educational Intervention Project - R.E.D. BULL (ying). Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, (1), 83–90. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/13929

Issue

Section

Life and Healthcare Sciences