Linguistic skills required by portuguese employers in the past 40 years: the case of office management professionals

Authors

  • Sílvia Ribeiro Universidade de Aveiro, Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Águeda, Portugal
  • Ana Rita Calvão Universidade de Aveiro, Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Águeda, Portugal
  • Anabela Valente Simões Universidade de Aveiro, Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Águeda, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.29352/mill024e.18033

Keywords:

Languages, job advertisements, skills, secretarial/office management positions

Abstract

Introduction: With internationalisation and globalisation, language skills are increasingly useful in today’s labour market, especially in functions that require contacts with other markets, such as secretarial/management support positions.

Objectives: Identify and analyse the language skills required in job advertisements for secretarial/office management professionals.

Methods: Study of 844 job advertisements for secretarial/office management positions, published in the newspaper Jornal Expresso (1978-2018), in March. Possible requirements for language skills used in each advertisement were examined. The collected data were studied globally and in terms of temporal evolution.

Results: 78.8% of the analysed advertisements have language requirements, predominating those in which two languages are requested. The most requested foreign languages are English and French. In 67.2% of the references, there is an explicit mention of oral/written competencies. There is a great diversity of formulations referring to the level of proficiency sought, prevailing the requests for “mastery” in the cases of English, French and German, and “knowledge/satisfactory knowledge” for Spanish.
Conclusions: Language skills are essential for secretarial/office management professionals. They must have a good knowledge of

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreto, A. (2015). População e Sociedade. In A. C. Pinto (Coord.), A Busca da Democracia: 1960 – 2000 (pp. 113-143). Lisboa: Editora Objetiva.

Borges, M. (2015). Secretariado: Uma Visão Prática. Lisboa: ETEP.

Broek, S., & van den Ende, I. (2013). The implementation of the Common European Framework for Languages in European Education Systems: Study. Brussels: The European Parliament's Committee on Education and Culture.

Cabral-Cardoso, C., Estêvão, C., & Silva, P. (2006). Competências Transversais dos Diplomados do Ensino Superior. Guimarães: TecMinho.

Calvão, A. R., Simões, A. V., & Dimas, I. (2016). Office Management Professionals: essential skills in a global marketplace. In E. Santos et al. (Coord.), Práxis e Inovação em Secretariado. Castelo Branco: Instituto Politécnico de Castelo Branco.

Cardoso, G., Mendonça, S., & Paisana, M. (2016). Anuário da Comunicação 2014 – 2015. Lisboa: Observatório da Comunicação. Disponível em https://obercom.pt/wp-content/uploads/2016/06/Anu%C3%A1rio-da-Comunica%C3%A7%C3%A3o-2014-2015.pdf.

Conselho da União Europeia. (2014). Conclusões do Conselho, de 20 de maio de 2014, sobre o multilinguismo e o desenvolvimento de competências linguísticas. Disponível em https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/18fb5e89-f38a-11e3-831f-01aa75ed71a1/language-pt

Dubois, L., LeBlanc, M., & Beaudin, M. (2006). La langue comme ressource productive et les rapports de pouvoir entre communautés linguistiques. Langage et Société, 118, (4), pp. 17-41.

European Commission. (2012). Staff Working Document for Rethinking Education: Investing in Skills for Better Socio-economic Outcomes. Strasbourg, 20 Nov. 2012, SWD 372. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012SC0372&from=EN

Hagen, S. et al. (2006). ELAN: Effects on the European economy of shortages of foreign language skills in enterprise. Reading: CILT, The National Center for Languages.

Moura, M. A. (2008). Trabalho e Competências em Transformação: O Papel da Profissional de Secretariado. Revista Expectativa, volume 7 (número 7), pp. 27-49.

Pôle-Emploi. (2018). Enquête Besoins en Main-d’Oeuvre 2018. Disponível em http://statistiques.pole-emploi.org/bmo/

Oliveira, C., Pacheco, S., Neves, S., & Lima, F. (2017). Educação e formação de adultos em Portugal: retrato estatístico de uma década. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística. Disponível em https://www.ine.pt/xportal/xmain?xpid=INE&xpgid=ine_estudos&ESTUDOSest_boui=313014545&ESTUDOSmodo=2

Rankin, D. & Schumack, K. (2017). The Administrative Professional: Technology and Procedures. Disponível em https://books.google.pt/books?id=uXUcCgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-PT&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Reto, L. et al. (2012). Potencial económico da língua portuguesa. Lisboa: Texto Editores.

Rosa, M. & Chitas, P. (2013). Portugal e a Europa: os Números. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Ribeiro, S., Calvão, A.R., & Simões, A. V. (2018, junho). Procuram-se secretários(as) competentes: análise do perfil do secretário(a) requerido por empregadores portugueses. Comunicação apresentada nas VIII Jornadas de Secretariado e Assessoria, Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda - Universidade de Aveiro.

Smith, J. (2013, October 14). When to start a new job search. [web log post] Disponível, a 27 de março de 2018, em https://www.forbes.com/sites/jacquelynsmith/2013/10/14/when-to-start-a-new-job-search/#38491b4d5812.

Tuorinsuo-Byman, S. (2008). European management assistants: Work, challenges and the future. Helsínquia : Haaga-Helia University of Applied Sciences.

Santos, E., Brunheta, V., & Franco, H. (2016). O Secretariado no Mundo Global. In E. Santos et al. (Coord.), Práxis e Inovação em Secretariado. Castelo Branco: Instituto Politécnico de Castelo Branco.

Vieira, D. & Marques, A. (2014). Preparados para trabalhar?. Fórum Estudante/Consórcio Maior Empregabilidade.

Zárraga, M., Araluce, M., & Erviti, M. (2012). Propuesta de competencias para un grado en asistencia de dirección en el contexto de los nuevos planes de estudio dentro del espacio europeo de educación superior (EEES). Intangible Capital, 8(2), pp. 181-2015.

Published

2019-06-07

How to Cite

Ribeiro, S., Calvão, A. R., & Simões, A. V. (2019). Linguistic skills required by portuguese employers in the past 40 years: the case of office management professionals. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(4e), 41–52. https://doi.org/10.29352/mill024e.18033

Issue

Section

Education and Social Development Sciences