A difusão da obra pedagógica de Dewey em Portugal: O contributo de Adolfo Lima
The diffusion of Dewey's pedagogical work in Portugal: The contribution of Adolfo Lima
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.18825Keywords:
John Dewey -, Adolfo Lima, Movimento da Escola NovaAbstract
Dewey's work in Portugal began to be disseminated by the Portuguese pedagogue Adolfo Lima from the pedagogical reflection that he performed under the influence of New Education Fellowship ideas and proposals. This work was carried out from the analysis of Lima’s books and papers and the reading and analysis of Dewey’s most important books to produce an interpellation process which intends to reveal the strategies used by Lima to appropriate Dewey's work, the epistemological and conceptual tensions that emerged in the context of such process and some of the darker areas of New Education Fellowship pedagogical ideas and proposals that acquire visibility with that interpellation process.
Downloads
References
Camoesas, João (1926). Higiene do trabalho manual. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (3º ano), nº 8 (63-64), 7-15.
Candeias, António (2003). Lima, Adolfo Ernesto Godfroy de Abreu e. In Nóvoa, António (Dir.), Dicionário de Educadores Portugueses (pp.736-746). Porto: Edições ASA.
Claparède, Édouard (1931). L’éducation fonctionelle. Neuchatel: Delachaux & Niestlé, S. A.
Dewey, John (1897). My pedagogic creed. The School Journal, 54, 77-80. Retrieved in file:///C:/Users/User/Desktop/My%20pedagogic%20creed.pdf
Dewey, John (1925). Unidade Social. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2ºano), nº 3 (29-30), 30.
Dewey, John (2002). A escola e a sociedade e A criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’ Água, 2002 (Obras originais publicadas em 1900 e 1902).
Dewey, John (2007). Democracia e Educação. Lisboa: Didáctica Editora (Obra original publicada em 1916).
Ferrière, Adolphe (1934). A Escola Activa. Porto: Editora Educação Nacional (tradução de Domingos Evangelista da obra original publicado em 1920).
Figueira, Manuel Henrique (2004). A Educação Nova em Portugal (1882-1935): Semelhanças, particularidades e relações com o movimento homónimo internacional (Parte II). Revista História da Educação, v. 8, nº 15, 29-52. Retrieved in https://seer.ufrgs.br/asphe/index
Lima, Adolfo (1914). Educação e Ensino: Educação Integral. Lisboa: Guimarães & Cª Editores.
Lima, Adolfo (1914a). O ensino da «História». Lisboa: Guimarães & Cª Editores.
Lima, Adolfo (1924). Educação Social. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 1, 1-4.
Lima, Adolfo (1924a). Dr. Ovídio Decroly. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 12, 29.
Lima, Adolfo (1924b). As Escolas Novas. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 15/16, 18-24.
Lima, Adolfo (1924c). Os períodos da evolução da criança. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 17/18, 29-37.
Lima, Adolfo (1924d) Dr. Eduardo Claparède. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 17/18, 38-45.
Lima, Adolfo (1924e). John Dewey. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 23/24, 22-23.
Lima, Adolfo (1924f). Sociologia e Pedagogia. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 23/24, 39-45.
Lima, Adolfo (1925). A autonomia dos educandos e as associações escolares: as Solidárias. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 4, 10-25.
Lima, Adolfo (1925a). A autonomia dos educandos e as associações escolares: as Solidárias. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 5, 13-27,
Lima, Adolfo (1925b). A autonomia dos educandos e as associações escolares: as Solidárias. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 9 (41-42), 14-29.
Lima, Adolfo (1925c). Factos & Documentos (Autonomia dos educandos – Bibliografia. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 11 (45-46), 17-20.
Lima, Adolfo (1925d). Factos & Documentos (Sociologia e Pedagogia – Bibliografia. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 1 (25-26), 23-24.
Lima, Adolfo (1926). Aos amigos da «Educação Social». Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (3º ano), nº 11 (69-70), 29-31.
Lima, Adolfo (1927). Metodologia (Volume I). Lisboa: Livraria Ferin,
Lima, Adolfo (1927a). O sistema Decroly. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (4º ano), nº 7 (85-86), 16-21.
Lima, Adolfo (1932). Metodologia (Volume II). Lisboa: Livraria Ferin,
Lima, Adolfo (s.d). Pedagogia Sociológica: Princípios de pedagogia e plano de uma organização geral da educação (1º Volume). Lisboa: Edição Couto Martins.
Lima, Adolfo (1936). Pedagogia Sociológica. Princípios de pedagogia e plano de uma organização geral da educação (2º Volume). Porto: Livraria Escolar Progredior.
Magalhães, José (1924). As tendências scientíficas da Pedagogia contemporânea. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia, nº 17/18 (1º ano), 1-6.
Mogarro, Maria João (2006). Bibliotecas particulares e saberes pedagógicos: Circulação e apropriação de modelos culturais. In Pintassilgo, Joaquim; Freitas, Marcos Cezar; Mogarro, Maria João; Carvalho, Marta M. Chagas de (Org.), História da Escola em Portugal e no Brasil: Circulação e apropriação de modelos culturais (p. 233-271). Lisboa: Edições Colibri.
Nóvoa, António (1995). Álvaro Viana de Lemos (1881-1972): O homem e as vidas. In Candeias, António; Nóvoa, António; Figueira, Manuel Henrique (Org.) Sobre a Educação Nova: Cartas de Adolfo Lima a Álvaro Viana de Lemos (1923-1941) (p. 65-84). Lisboa: Educa.
Ó, Jorge do. (2005). Dewey on Lima or the Social Prosthesis in the Construction of the New Education Discourse in Portugal (1925-1936). In Popkewitz, Thomas S. (Ed.), Inventing the Modern self and John Dewey: Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education (p. 112-132). New York: Palgrave MacMillan.
Popkewitz, Thomas S. (2005). Inventing the Modern self and John Dewey: Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education – An Introduction. In Popkewitz, Thomas S. (Ed.), Inventing the Modern self and John Dewey: Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education (pp. 3-36). New York: Palgrave MacMillan,
Roldão, Maria do Céu (1994). O pensamento concreto da criança – Uma perspetiva do currículo a questionar. Lisboa: Instituto de inovação Educação.
Santa Rita, José (1924). Carácter social do ensino da História: Da História à Sociologia. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (1º ano), nº 24, 1-9.
Santa Rita, José (1925). A nova orientação do Ensino da História. Educação Social: Revista de Pedagogia e Sociologia (2º ano), nº 27/28, 1-6.
Sérgio, António (1984). Educação Cívica. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora / Ministério da Educação (Obra original publicado em 1915).
Trindade, Rui (2012). O Movimento da Educação Nova e a reinvenção da Escola: Da afirmação de uma necessidade aos equívocos de um desejo. Porto: UP Editorial.
Tröhler, Daniel (2005). Langue as homeland: The Genevan reception of pragmatism. In Popkewitz, Thomas S. (Ed.), Inventing the Modern self and John Dewey: Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education (p. 61-83). New York: Palgrave MacMillan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)