Adaptation to higher education: Perspective of students from the Aeronautics Institute of Technology
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.21561Keywords:
Expectations, University students, Subjective well-being, Social representationsAbstract
This study aimed to analyze the adaptation process of students entering the Engineering courses at the Aeronautics Institute of Technology, from the perspective of the Theory of Social Representations. Interviews considering the concerns, facilities, and difficulties related to student life and everyday life were conducted with 31 students admitted in the years 2018 and 2019. The results show that students' concerns are focused on academic rigor, the stress related to time management to perform the tasks, and the development of transversal skills. Academic quality and support offered by colleagues and institutions are aspects that do not cause concern. The difficulty focuses on reconciling extracurricular and leisure activities, and living together in the accommodation was seen as a facility. These results guide actions that can be taken by educational institutions to expand efforts in the construction of psychoeducational projects to support new students.
Downloads
References
Almeida, L. S. (2007). Transição, adaptação académica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 15(2), 203-215. http://hdl.handle.net/2183/7078
Almeida, L. S., & Ferreira, J. A. (1997). Questionário de Vivências Académicas (QVA). Instituto de Educação e Psicologia.
Almeida, L. S., Guisande, M. A., Soares, A. P., & Saavedra, L. (2006). Acesso e sucesso no ensino superior em Portugal: Questões de género, origem sócio-cultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(3), 507-514. https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000300020
Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2015). Adaptação ao ensino superior: O papel moderador das expectativas acadêmicas. Lumen: Educare, 1(1), 13-32. https://doi.org/10.19141/2447-5432/lumen.v1.n1.p.13-32
Araújo, A. M., Almeida, L. S., Costa, A. R., Alfonso, S., Conde, A., & Deaño, M. (2015). Variáveis pessoais e socioculturais de diferenciação das expectativas académicas: Estudo com alunos do ensino superior do norte de Portugal e Galiza. Revista Portuguesa de Educação, 28(1), 201-220. https://doi.org/10.21814/rpe.7057
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Carlotto, R. C., Teixeira, M. A. P., & Dias, A. C. G. (2015). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários. Psico-USF, 20(3), 421-432. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200305
Carmona, C. G. H., & Melo, N. A. (1999). Comunicación interpersonal: Programa de entrenamiento en habilidades sociales. Alfaomega.
Casanova, J. R., & Almeida, L. S. (2016). Diversidade de públicos no ensino superior: Antecipando riscos na qualidade da adaptação e do sucesso académico em estudantes do 1.º ano. Psicologia, Educação e Cultura, XX(1), 27-44. http://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/28290/1/PEC%20Maio%202016.pdf#page=27
Casanova, J. R., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2020). Dificuldades na adaptação académica dos estudantes do 1.º ano do ensino superior. Revista E-Psi, 9(1), 165-181. https://revistaepsi.com/artigo/2020-ano9-volume1-artigo11/
Cunha, S. M., & Carrilho, D. M. (2005). O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar e Educacional, 9(2), 215-224. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200004
Fleith, D. S., Almeida, L. S., Marinho-Araujo, C. M., Gomes, C. M. A., Bisinoto, C., & Rabelo, M. L. (2020). Validity evidence of a scale on academic expectations for higher education. Paidéia, 30, e3010. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3010
Fraga, V. F. (2018). ITA: Desenvolvimento organizacional e humano em tecnologia e inovação. Appris.
Honório, A. C., Ottati, F., & Cunha, F. A. (2019). Avaliação da adaptação ao ensino superior. Psicología para América Latina, 32, 97-105. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2019000200002
Jodelet, D. (2001). Representações sociais: Um domínio em expansão. In D. Jodelet (Ed.), As representações sociais (pp. 17-29). UERJ.
Jodelet, D. (2003). Pensamiento social e historicidad. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 93(XXIV), 99-113. https://www.colmich.edu.mx/relaciones25/files/revistas/093/pdf/Denise_Jodelet.pdf
Jodelet, D., & Loprete, L. (2015). Problemáticas psicossociais da abordagem da noção de sujeito. Cadernos de Pesquisa, 45(156), 314-327. https://doi.org/10.1590/198053143203
Lameu, J. N., Salazar, T. L., & Souza, W. F. (2016). Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Psicologia da Educação, 42, 13-22. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150021
Lúcio, S. S. R., Medeiros, L. G. S., Barros, D. R., Ferreira, O. D. L., & Rivera, G. A. (2019). Níveis de ansiedade e estresse em estudantes universitários. Temas em Saúde, (edição especial), 260-274. http://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2019/03/fippsi15.pdf
Martins, R. M. M., & Santos, A. A. A. (2018). Intervention in learning strategies: Study with new university students. Paidéia, 28, e2839. https://doi.org/10.1590/1982-4327e2839
Matias, R. C., & Martinelli, S. C. (2017). Um estudo correlacional entre apoio social e autoconceito de estudantes universitários. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 22(1), 15-33. https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000100002
Matta, C. M. B., Lebrão, S. M. G., & Heleno, M. G. V. (2017). Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: Revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 583-591. https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111118
Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Zahar Editores. Moscovici, S. (2003). Representações sociais: Investigações em psicologia social. Vozes.
Oliveira, C. T., Carlotto, R. C., Vasconcelos, S. J. L., & Dias, A. C. G. (2014). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários brasileiros: Uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 15(2), 177-186. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1679-33902014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Oliveira, F. P. D., Santos, L. M. P., & Shimizu, H. E. (2020). Responsabilidade social das escolas médicas e representações sociais dos estudantes de medicina no contexto do programa “Mais médicos”. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(1), 462-472. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190074
Pinho, A. P. M., Dourado, L. C., Aurélio, R. M., & Bastos, A. V. B. (2015). A transição do ensino médio para a universidade: Um estudo qualitativo sobre os fatores que influenciam este processo e suas possíveis consequências comportamentais. Revista de Psicologia, 6(1), 33-47. http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/1691
Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2011). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Vozes.
Silva, C. P., Sousa, F. A., Albuquerque, F. D. N., Almeida, T. A., & Araújo, L. F. (2018). Psicologia e saúde mental: Um estudo das representações entre universitários de Psicologia. Salud & Sociedad, 9(3), 210-220. https://doi.org/10.22199/S07187475.2018.0003.00001
Silva, N. G., & Aguiar, M. C. C. (2017). Representações sociais de professores do ensino superior das ciências exatas e da natureza quanto à definição de docência universitária. Educação & Formação, 2(4), 124-142. https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1918
Soares, A. B., & Del Prette, Z. A. P. (2015). Habilidades sociais e adaptação à universidade: Convergências e divergências dos construtos. Análise Psicológica, 33(2), 139-151. https://doi.org/10.14417/ap.911
Soares, A. M., Pinheiro, M. R., & Canavarro, J. M. P. (2015). Transição e adaptação ao ensino superior e a demanda pelo sucesso nas instituições portuguesas. Psychologica, 58(2), 97-116. https://doi.org/10.14195/1647-8606_58-2_6
Souza, R. C., & Cerqueira, T. C. S. (2014). Representações sociais do ensino e aprendizagem em educação a distância. Psicologia e Saber Social, 3(2), 220-246. https://doi.org/10.12957/psi.saber.soc.2014.14472
Tomás, R. A., Ferreira, J. A., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2014). Adaptação pessoal e emocional em contexto universitário: O contributo da personalidade, suporte social e inteligência emocional. Revista Portuguesa de Pedagogia, 48(2), 87-107. https://doi.org/10.14195/1647-8614_48-2_5
Zazula, R., & Appenzeller, S. (2019). Perfil psicossocial de ingressantes de medicina em uma universidade bilíngue e multicultural. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 20(2), 17-28. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v20n2/a03v20n2.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Portuguese Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)