Adaptation to higher education: Perspective of students from the Aeronautics Institute of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.21561

Keywords:

Expectations, University students, Subjective well-being, Social representations

Abstract

This study aimed to analyze the adaptation process of students entering the Engineering courses at the Aeronautics Institute of Technology, from the perspective of the Theory of Social Representations. Interviews considering the concerns, facilities, and difficulties related to student life and everyday life were conducted with 31 students admitted in the years 2018 and 2019. The results show that students' concerns are focused on academic rigor, the stress related to time management to perform the tasks, and the development of transversal skills. Academic quality and support offered by colleagues and institutions are aspects that do not cause concern. The difficulty focuses on reconciling extracurricular and leisure activities, and living together in the accommodation was seen as a facility. These results guide actions that can be taken by educational institutions to expand efforts in the construction of psychoeducational projects to support new students.

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Author Biographies

Marina Miranda Lery Santos, Instituto de Controle do Espaço Aéreo

Marina Miranda Lery Santos é psicóloga, Mestre em Psicossociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Doutora em Psicologia pela Université Toulouse Jean Jaurès (UT2). Atualmente é psicóloga do Comando da Aeronáutica, lotada no Instituto de Controle do Espaço Aéreo (ICEA).

Cristiane Pessôa da Cunha Lacaz, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Cristiane Pessôa da Cunha Lacaz é enfermeira, Mestre em Saúde dos Grupos Humanos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é Professora do Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA).

Marta Maria Telles, Universidade da Força Aérea

Marta Maria Telles é psicopedagoga, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e Doutora em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é Professora Colaboradora da Universidade da Força Aérea (UNIFA).

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Published

2022-06-30

How to Cite

Santos, M. M. L. ., Lacaz, C. P. da C. ., & Telles, M. M. . (2022). Adaptation to higher education: Perspective of students from the Aeronautics Institute of Technology. Portuguese Journal of Education, 35(1), 242–263. https://doi.org/10.21814/rpe.21561

Issue

Section

Artigos