Bilingual education for the deaf in Brazil and Portugal: A systematic review of the literature
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.21270Keywords:
Bilingual education, Deaf, Deafness, Systematic review of the literatureAbstract
This paper aims to identify scientific production on bilingual education for the deaf in Brazil and Portugal, taking into account the recognition of the sign languages and the public policies aimed at a bilingual model of deaf education. Portugal and Brazil have similarities regarding the recognition of their sign languages (PSL - Portuguese Signal Language and Libras - Brazilian Sign Language) and regarding the presence of legal regulations that recommend bilingual assistance to the deaf. To identify the scientific literature in this area, a search was carried out in the following databases: DOAB, SciELO, Scopus, Web of Science and Wiley InterScience, having as search keywords: bilingual education, deaf and deafness. It is concluded that the low number of papers published in recognized journals on bilingual education in Brazil and Portugal may reflect the recent development of education policies for the deaf in both countries, as well as the recent mark of the social movements of the deaf inclusion processes in educational spaces throughout its history. After identifying the published works, this search proved to be relevant regarding the need to expand the production of knowledge in the field of bilingual education for the deaf, not only because of the importance of discussing public policies in educational settings, but also because it allows to analyze issues related to best teaching practices for an effectively inclusive education.
Downloads
References
Almeida, V. L. F., Vaz, H. M., & Correia, I. S. C. (2019). A educação de surdos em Portugal: O sistema bilíngue, o currículo e a docência no ensino da Língua Gestual Portuguesa. Revista Educação Especial, 32, e116/1-22 . https://doi.org/10.5902/1984686X34853
Calixto, H. R. S., Ribeiro, A. E. A., & Ribeiro, A. A. (2019). Ensino de língua portuguesa escrita na educação bilíngue de surdos: Questões a partir de narrativas de professores da Baixada Fluminense. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(256), 578- 593. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.4021
Campello, A. R., & Rezende, P. L. F. (2014). Em defesa da escola bilíngue para surdos: A história de lutas do movimento surdo brasileiro. Educar em Revista, 2, 71-92. https://doi.org/10.1590/0104-4060.37229
Coelho, O. (2010). Da lógica da justificação à lógica da descoberta. Ser surdo num mundo ouvinte: Um testemunho autobiográfico. Cadernos de Educação, 36, 197-221. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1607
Decreto n.º 5.626/2005, de 22 de dezembro. Diário Oficial da União, Brasília.
Decreto-Lei n.º 16/2018, de 11 de maio. Diário da República, 1.ª Série, n.º 6/84, 65-98.
Decreto-Lei n.º 3/2008, de 7 de janeiro. Diário da República, 1.ª Série, n.º 4, 154-164.
Decreto-Lei n.º 54/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª Série, n.º 129, 2918-2928.
Donato, H., & Donato, M. (2019). Etapas na condução de uma revisão sistemática. Acta Médica Portuguesa, 32(3), 227-235. https://doi.org/10.20344/amp.11923
Fernandes, S., & Moreira, L. C. (2014). Políticas de educação bilíngue para surdos: O contexto brasileiro. Educar em Revista, 2, 51-69. https://doi.org/10.1590/0104-4060.37014
Fernandes, S., & Moreira, L. C. (2017). Políticas de educação bilíngue para estudantes surdos: Contribuições ao letramento acadêmico no ensino superior. Educar em Revista, 33(3), 127-150. https://doi.org/10.1590/0104-4060.51048
Franco, M. (2009). Educação superior bilíngue para surdos: O sentido da política inclusiva como espaço da liberdade – Primeiras aproximações. Revista Brasileira de Educação Especial, 15(1), 15-30. https://doi.org/10.1590/S1413-65382009000100003
Galasso, B. J. B., Lopez, M. R. S., Severino, R. M., Lima, R. G., & Teixeira, D. E. (2018). Processo de produção de materiais didáticos bilíngues do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Revista Brasileira de Educação Especial, 24(1), 59-72. https://doi.org/10.1590/S1413-65382418000100006
Galvão, M. C. B., & Ricarte, I. L. M. (2019). Revisão sistemática da literatura: Conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da Informação, 6(1), 57-73. https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
Gomes, I. S., & Caminha, I. O. (2014). Guia para estudos de revisão sistemática: Uma opção metodológica para ciências do movimento humano. Movimento, 20(1), 395-411. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41542
Lacerda, C. B. F. (1998). Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cadernos CEDES, 19(46), 1-8. https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000300007
Lacerda, C. B. F., Albres, N. A., & Drago, S. L. S. (2013). Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. Educação e Pesquisa, 39(1), 65-80. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000100005
Lei n.º 10.436, de 24 de abril de 2002. Diário Oficial da União, Brasília.
Lodi, A. C. B. (2005). Plurilingüismo e surdez: Uma leitura bakhtiniana da história da educação dos surdos. Educação e Pesquisa, 31(3), 409-424. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300006
Lodi, A. C. B. (2013). Educação bilíngue para surdos e inclusão segundo a Política Nacional de Educação Especial e o Decreto n.º 5.626/05. Educação e Pesquisa, 39(1), 49-63. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000100004
Lopes, S. C., & Freitas, G. M. (2016). A construção do projeto bilíngue para surdos no Instituto Nacional de Educação de Surdos na década de 1990. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(246), 372-386. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/374713703
Machado, E. E., Teixeira, D. E., & Galasso, B. J. B. (2017). Concepção do primeiro curso online de pedagogia em uma perspectiva bilíngue libras-português. Revista Brasileira de Educação Especial, 23(1), 21-36. https://doi.org/10.1590/S1413-65382317000100003
Martins, V. R. O. (2016). Educação de surdos e proposta bilíngue: Ativação de novos saberes sob a ótica da filosofia da diferença. Educação & Realidade, 41(3), 713-729. https://doi.org/10.1590/2175-623661117
Ministério da Educação (2008). Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. MEC/SEESP.
Nascimento, S. P. F., & Costa, M. R. (2014). Movimentos surdos e os fundamentos e metas da escola bilíngue de surdos: Contribuições ao debate institucional. Educar em Revista, 2,159-178. https://doi.org/10.1590/0104-4060.37021
Nembri, A. G. (2016). Graduação de surdos e ouvintes em língua de sinais. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(s1), 559-562. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12262
Nunes, S. S., Saia, A. L., Silva, L. J., & Mimessi, S. D. (2015). Surdez e educação: Escolas inclusivas e/ou bilíngues? Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 537-545. https://doi.org/10.1590/2175-353920150193892
Sassaki, R. K. (2011). Inclusão: Construindo uma sociedade para todos (3.ª ed.). WVA Editora.
Silva, C. M., & Silva, D. N. H. (2016). Libras na educação de surdos: O que dizem os profissionais da escola? Psicologia Escolar e Educacional, 20(1), 33-44. https://doi.org/10.1590/2175-353920150201917
Sofiato, C. G. (2016). Ontem e hoje: O uso de imagens na educação de surdos. Journal of Research in Special Educational Needs, 16, 789-794. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12217
Streiechen, E. M., & Krause-Lemke, C. (2014). Análise da produção escrita de surdos alfabetizados com proposta bilíngue: Implicações para a prática pedagógica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 14(4), 957-986. https://doi.org/10.1590/1984-639820145557
Sutton-Spence, R. (2014). Por que precisamos de poesia sinalizada em educação bilíngue. Educar em Revista, 2, 111-128. https://doi.org/10.1590/0104-4060.37018
Thoma, A. S. (2016). Educação bilíngue nas políticas educacionais e linguísticas para surdos: Discursos e estratégias de governamento. Educação & Realidade, 41(3), 755-775. https://doi.org/10.1590/2175-623661087
Vieira-Machado, L. M. C., & Lopes, M. C. (2016). A constituição de uma educação bilíngue e a formação dos professores de surdos. Educação & Realidade, 41(3), 639-659. https://doi.org/10.1590/2175-623661083
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Portuguese Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)